Loading...

Yapay Zekâ Destekli Bulanık Mantık Teorisi ile Günlük Hayat Problemlerinin Çözümü

Fuzzy Logic II'yi İncele!

Proje Hakkında

Günlük hayatta tıbbi uygulamalar, farmakoloji, ekonomi, eğitim, mühendislik gibi farklı alanlarda karşılaştığımız problemlerin çoğu belirsizlik ve öznellik içermektedir. Bu nedenle birçok araştırmacı bu tür problemleri ifade etmek ve çözmek için farklı matematiksel modeller üzerinde çalışmıştır. Bunlardan en başarılı olanı, hiç şüphesiz, Zadeh tarafından önerilen bulanık mantıktır. Bunun yanında bu modellerin yukarıda bahsi geçen alanlara kolaylıkla uygulanabilmesi nedeniyle son yıllarda yapay zeka üzerine yapılan çalışmalara büyük önem verilmektedir. Eskişehir Teknik Üniversitesi yürütücülüğünde gerçekleşecek olan bu proje ile gençlerin gündelik yaşamda karşılaştığı birçok problemi yapay zeka destekli bulanık mantık kullanarak çözebileceğini ve bu sayede matematiğin sadece bir dersten ibaret olmayıp hayatımızın her alanında bulunduğunu fark etmelerine katkı sağlamak, meslek tercihleri ne olursa olsun bir bilim insanı gibi düşünmelerine destek olmak ve en önemlisi matematiği sevmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.

Proje Ekibi

...
Proje Yürütücüsü
Mersin Üniversitesi Fen Fakültesi Matematik Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. 2022-2023 Akademik Yılında Eskişehir Teknik Üniversitesi Fen Fakültesi Matematik Bölümünde geçici görevlendirme ile görev almaktadır. Bulanık küme, kaba küme, esnek küme ve hibrit küme teorileri ile çok kriterli karar verme problemleri üzerine çalışmalar yapmaktadır.
...
Uzman
Gaziantep Üniversitesi Gaziantep Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümünde Öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Matematiksel kavramların öğretimi, karşılaştırmalı eğitim, geometri öğretimi, bulanık mantık, çoklu karar verme problemleri üzerine çalışmalar yapmaktadır. Kavram yanılgıları ve çözüm önerileri, karşılaştırmalı eğitim, cebirsel düşünme üzerine lisansüstü ve lisans düzeyinde dersler yürütmektedir.
...
Uzman
Karadeniz Teknik Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünden 2012 yılında mezun olmuş, Gaziantep Üniversitesi Matematik Eğitimi Bölümü’nde yüksek lisansını tamamlamıştır. Projemize özellikle çalışma ve uzmanlık alanı olan hem matematik eğitimi hem de teknoloji destekli eğitim konuları ile katkı sağlamakta olup, aynı zamanda proje deneyim geçmişi ile de etkinliklerimizin tasarlanmasında ve hazırlanmasında büyük katkılar sunmaktadır.
...
Uzman
2020 tarihinden itibaren Manisa Celal Bayar Üniversitesi Proje Koordinasyon ve Araştırma Merkezinde öğretim görevlisi olarak çalışmakta olan KARACA, Fen Bilgisi eğitimi anabilim dalında lisans ve yüksek lisansını tamamlamıştır. Şuan Ege Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Ölçme Değerlendirme Anabilim Dalında doktora eğitimine devam etmektedir. Projemize ölçme değerlendirme araçlarının belirlenmesi, uygulanması ve analizi konusunda destek sunacak olup, proje tasarımı ve hedef kitle seçiminde katkılar sunmaktadır.
...
Uzman
Mihalıççık İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünde İlçe Milli Eğitim Müdürü olarak görev yapmaktadır. Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Matematik bölümü programından 2010 yılında lisans diplomasını aldı. 2020 yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans, 2021 yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi Tezli Yüksek Lisans programlarını tamamladı. Matematik Eğitimi alanında Didaktiğin Antropolojik Teorisi ve Prakseolojik Analiz konusunda çalışmalar yapmaktadır.
...
Eğitmen
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümünde Öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Matematik Eğitimi alanında çalışmalar yapmaktadır.
...
Eğitmen
2014 yılından bu yana Gaziantep Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Çalışma alanları arasında, program geliştirme, Türkçe öğretimi, ilkokuma yazma öğretimi, drama ve öğretmen eğitimi konuları yer almaktadır.
...
Eğitmen
Necmettin Erbakan Üniversitesi Fen Fakültesi Matematik ve Bilgisayar Bilimleri Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Graf teori, cebirsel yapılar, fark denklemleri, graf matrisleri ve graf parametreleri üzerine çalışmalar yapmaktadır.
...
Eğitmen
Kafkas Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümünde Topoloji Anabilim Dalında öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Bulanık Kümeler ve Topolojisi, Sezgisel Bulanık Kümeler ve Topolojisi ve Neutrosophic Kümeler ve Topolojisi üzerine birçok çalışması bulunmaktadır.
...
Eğitmen
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Matematik Bölümünde Öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Matematiksel kavramların öğretimi, topoloji, kaba küme, esnek küme, bulanık mantık, çok kriterli karar verme problemleri üzerine çalışmalar yapmaktadır.
...
Eğitmen
Gaziantep Üniversitesi Gaziantep Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümünde Öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır. Çalışma alanları arasında öğretmen eğitimcileri, etkili matematik öğretimi ve matematik öğretim programları yer almaktadır. Lisans ve lisansüstü düzeyde kavram yanılgıları ve çözüm önerileri, bilgisayar destekli matematik öğretimi, algoritma ve programlama, etkinlik geliştirme ve matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirme derslerini yürütmektedir.
...
Eğitmen
Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümünü 2013-2016 yılları arasında bölüm birincisi olarak tamamladı. 2020 yılında Mersin Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik Anabilim Dalında yüksek lisans programını tamamladıktan sonra aynı bölümde doktora eğitimine başladı. Doktora eğitimi sırasında yapılan çalışmaları hibrit küme teorileri ve topolojik yapıları, belirsizlik sistemleri, karar verme, algoritma tasarımı ve yapay zekâ ağırlıklıdır.
...
Eğitmen
Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümünü 2013-2016 yılları arasında bölüm birincisi olarak tamamladı. 2020 yılında Mersin Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik Anabilim Dalında yüksek lisans programını tamamladıktan sonra aynı bölümde doktora eğitimine başladı. Doktora eğitimi sırasında yapılan çalışmaları hibrit küme teorileri ve topolojik yapıları, belirsizlik sistemleri, karar verme, algoritma tasarımı ve yapay zekâ ağırlıklıdır.
...
Eğitmen
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği 4.sınıf ve İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi 2. sınıf öğrencidir. Finans, ekonomi, yapay zeka algoritmaları, derin öğrenme, doğal dil işleme, görüntü işleme, mobil programlama, STEM eğitimi, proje yönetimi, iş zekâsı ve veri analitiği gibi alanlarında çalışmaları bulunmaktadır. STEM Eğitimciler Derneğinde Genel Sekreterlik görevini yürütmekte olup derneğin yürüttüğü projelerde eğitmenlik görevini üstelenmektedir.
...
Eğitmen
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği 4. sınıf öğrencisidir. Yazılım Dillerinden C, C#, C++, JavaScript, Java, Python, PHP dillerine iyi seviyede hakimdir. Kendisini web programlama alanında frontend ve backend tarafında geliştirmiş ve bu alanlarda projeler geliştirmiştir. Aynı zamanda yapay zeka, web tasarım ve geliştirme, masaüstü uygulama geliştirme, mobil uygulama geliştirme alanlarında çalışmaları bulunmaktadır. STEM Eğitimcileri Derneği’nde Genel Sayman görevini yürütmektedir.
...
Rehber

Furkan BAYTAK

...
Rehber

Melih Berke YALTA

...
Rehber

Berk İÇLİ

...
Rehber

Zülfükar MİNAZ

...
Rehber

İlyas ORUÇ

...
Rehber

Mert Kayın

Sık Sorulan Sorular

İnsan gibi düşünmeyi esas almış ve bunları matematiksel fonksiyonlara çevirerek işlem yapan bir daldır. Klasik (Aristo) mantık; var-yok, 0-1, evet-hayır, iyi-kötü gibidir. Ancak bulanık mantık bu ikili değerlerin arasındaki değerleri de alır. Örneğin; az, çok, biraz, normal, orta, uzun, 0-1 değerlerinin yanında ara değerleri (0.6, 0.1 gibi) de kullanarak işlem yapar.

İnsanın öğrenme ve problem çözme gibi zihinsel kabiliyetlerini kopyalayabilen sistemlere verilen isimdir. Bu tür bir kabiliyet en azından dili ve konuşmayı algılayabilme ve stratejik düşünme kabiliyetlerini de içerir. Yapay zekanın tıpkı bir insan gibi yaşam boyu öğrenme, çağrışım ile öğrenme, uzun ve kısa süreli hafıza, öğrenilmiş yeteneklerin sınıflandırılması, yeni yeteneklerin mevcut olanlara eklenmesi, yeteneklerin başka bir sisteme öğretilebilmesi, tekrar kullanılabilmesi ve nasıl öğrenebileceğini öğrenebilme kabiliyeti gibi özelliklere sahip olması gerekiyor.

1. Eskişehir Teknik Üniversitesi
2. Gaziantep Üniversitesi
3. Manisa Celal Bayar Üniversitesi
4. Anadolu Üniversitesi
5. Necmettin Erbakan Üniversitesi
6. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi
7. Kafkas Üniversitesi
8. MEB Eskişehir – Mihalıççık İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
9. STEM Eğitimcileri Derneği

10. ve 11. sınıf öğrencileri “Yapay Zeka Destekli Bulanık Mantık Teorisi ile Günlük Hayat Problemlerinin Çözümü” projesine başvurabilirler.

Bulanık Mantık - Yapay Zeka alanlarına ilgi duyan ve bilimsel araştırma konusunda istekli 10. ve 11. sınıf öğrencileri “Yapay Zeka Destekli Bulanık Mantık Teorisi ile Günlük Hayat Problemlerinin Çözümü” projesine başvurabilirler.

Projeye katılım tamamen ücretsizdir. Eskişehir gidiş-dönüş seyahat giderleri hariç tüm giderler proje bütçesinden karşılanacaktır.

Projeyi tamamlayan öğrencilere nitelikli bir katılım sertifikası verilecektir.

Başvuru süreci tamamlandıktan sonra başvuru formları incelenerek yapılan bir ön değerlendirme sonucunda 25 öğrencimiz “Yapay Zeka Destekli Bulanık Mantık Teorisi ile Günlük Hayat Problemlerinin Çözümü” projesi için seçilecektir.

Yüz yüze gerçekleşecek olan eğitimlerimiz öğrencilerin tatil sürecine denk gelecek şekilde planlanmaya çalışılacaktır. Eskişehir Teknik Üniversitesi Fen Fakültesinin bulunduğu Yunus Emre Kampüsü’nde 5 günlük yüz yüze eğitim süreci geçirilecektir.

Proje başvuru süreci hakkında detaylı bilgi proje başvuru süreci başladıktan sonra açıklanacaktır. Hemen bilgi alabilmek için fuzzylogic.mcbu.edu.tr internet sitesini takip edebilirsiniz.

Gelen başvuruların değerlendirmesini yürütücü ve proje uzmanları Dr. Öğr Üyesi Naime DEMİRTAŞ, Doç. Dr. Tuğba Han ŞİMŞEKLER DİZMAN, Öğr. Gör. Mehmet Nuri ÖĞÜT, Öğr. Gör. Dilek KARACA, İlçe Milli Eğitim Müdürü Abdullah DEMİRTAŞ, Prof. Dr. Emel ÖZDEMİR ERDOĞAN, Doç. Dr. Bilge KUŞDEMİR KAYIRAN, Doç. Dr. Nihat AKGÜNEŞ, Doç. Dr. Taha Yasin ÖZTÜRK, Dr.Ögr. Üyesi Zehra GÜZEL ERGÜL, Dr. Ögr. Üyesi Gülay AGAÇ ve Ayşenur Gizem GEMİCİ aşağıda belirtilen kriterlere göre değerlendireceklerdir.
1) Öğrencinin projeye katılım isteği (30 puan)
2) Öğrencinin projeye ilgisi ve yeteneği(30 puan)
3) Öğrencinin öğrenim hayatına etkisi (40 puan)
Belirlenen kriterler çevrim içi başvuru formuna göre belirlenecek, gerekli görülmesi halinde öğrenciyle çevrim içi iletişim araçları ile görüşme yapılacaktır.

Başvurular sonucunda seçilen asil ve yedek adaylar belirlenen tarihte web sitemiz fuzzylogic.mcbu.edu.tr üzerinden ilan edilecektir.

Proje sadece öğrencileri kapsamaktadır. Öğretmenler projeye başvuruda bulunamazlar.

Paydaş Kurumlar